نکات فنی در رابطه با مخزن دو جداره

نکات فنی در رابطه با مخزن دو جداره

نکات فنی در رابطه با مخزن دو جداره

مخازن دو جداره به طور معمول به شکل افقی طراحی و تولید می شوند. این مخازن در موتورخانه یا شوفاژخانه ساختمان های مسکونی و تجاری نصب می شوند. نحوه ی نصب این مخازن به این شکل است که بالاتر از دیگ بخار (بویلر)، بر روی پایه ای که عمدتا از جنس لوله می باشد، قرار می گیرند. پایه های نگهدارنده ی مخازن دوجداره باید دارای استحکام کافی و تحمل وزن بالا باشد تا در گذر زمان مانع سقوط مخزن شود. هم چنین برای افزایش ایمنی، مخزن را به دیوار های اطراف تکیه دهید تا اگر پایه ها دچار سستی شدند، دیوار مانع افتادن آن شود. در این پست قصد داریم با نکات فنی در رابطه با مخزن دو جداره آشنا شویم و آن را مورد بررسی قرار دهیم.

علت نشتی آب در اطراف مخزن دو جداره

یکی از مشکلات شایع در مخزن های دو جداره، سوراخ شدن و یا نشتی آب از محفظه مخزن می باشد. در اثر برخورد آب سرد (شهری) و مخزن، در گذر زمان باعث سوراخ شدن مخزن و در نتیجه نشتی آن می شود. مخزن های دوجداره معمولا از ناحیه ی عدسی ها دچار آسیب دیدگی می شوند. اگر در این قسمت سوراخ شدگی و نشتی اتفاق افتاد، مخزن کارایی خود را از دست داده و نیازبه تعویض آن دارید.

به منظور جلوگیری از نشت آب موجود در مخزن، باید به درستی عایق بندی کنید. رعایت این موضوع علاوه بر جلوگیری از نشت آب، در مصرف سوخت نیز صرفه جویی می کند. در نتیجه انرژی کم تری برای تولید آب گرم مصرف می شود. اگر در جدار خارجی مخزن، سوراخی ایجاد شود، به دلیل تماس آب مصرفی با آب دیگ بخار، کدر می شود و شفافیت خود را از دست می دهد.

اگر مخزن در ناحیه ی جداره خارجی، دچار آسیب دیدگی و سوراخ های جزئی شود، با جوشکاری قابل ترمیم است. اما اگر این آسیب در جدار داخلی رخ دهد، غیر قابل ترمیم است و در صورت عدم تعویض آن، با مشکلات عدیده ای رو به رو خواهید شد.

شیرهای ورودی و خروجی مخزن دو جداره

به طور معمول مخازن دوجداره ۴ شیر ورودی و خروجی دارند. دو شیر برای ورود و خروج آب مصرفی می باشد و دو شیر دیگر نیز به عنوان مجرای ورودی و خروجی آب دیگ بخار (بویلر) هستند. شیر آب ورودی به استوانه داخلی، از نوع یک طرفه می باشد، در نتیحه از برگشت آب به لوله جلوگیری می کند. شیر یک طرفه در قسمت زیرین مخزن واقع است.

هم چنین شیر آب ورودی به استوانه خارجی نیز در بخش فوقانی مخزن قرار دارد. آب دیگ بخار از قسمت بالا وارد استوانه خارجی می شود و پس از انجام تبادلات، از طریق شیر آب موجود در قسمت پایین مخزن، به دیگ بخار باز می گردد.

نکته حائز اهمیت در مورد لوله های متصل به شیرهای ورودی و خروجی این است که حتما متناسب با حجم مخزن دو جداره باشد تا در فرآیند گرم شدن آب، مشکلی ایجاد نشود.

زمانی که حرارت مخزن دو جداره از یک حد مشخصی فراتر می رود، مراحل کاری دستگاه دچار اختلالاتی می شود که در صورت عدم توجه به آن، هر لحظه احتمال افنجار مخزن وجود دارد، به منظور جلوگیری از این پیشامد، در قسمت بالایی مخزن، شیر اطمینان قرار می گیرد و هنگام وقوع این مشکل، به طور خودکار و اتوماتیک، این شیر باز می شود و عمل تخلیه صورت می پذیرد.

در بالاترین قسمت لوله های رفت و برگشت آب در مخازن دو جداره، شیر هواگیری قرار دهید.

شیرهای ورودی و خروجی مخزن دو جداره

شیرهای ورودی و خروجی مخزن دو جداره

نکات فنی در رابطه با مخزن دو جداره

رفع سختی آب

آب شهری که در لوله ها جریان دارد، به دلیل وجود املاح گوناگون، در هنگام فرآیند تولید آب گرم در مخزن، مقداری از این املاح ته نشین می شود. در صورت افزایش رسوبات و عدم پاکسازی آن از جداره های مخزن، راندمان و کارایی آن به شدت کاهش پیدا می کند. هم چنین دستگاه فرسوده می شود. برای جداسازی این رسوبات، می توانید توسط پمپ، اسیدی رقیق وارد مخزن دو جداره نمایید. بعد از انجام این فرآیند، رسوبات جدا شده و دوباره آبی بهداشتی جریان می یابد. برای اطلاع از میزان سختی آب و رسوبات موجود در مخزن، می توانید از دستگاه سختی گیر آب استفاده نمایید.

استفاده از ورق های گالوانیزه

یکی از نکات فنی مهم در رابطه با مخزن های دو جداره این است که آبی بهداشتی برای مردم تولید کند. به منظور رعایت این نکته، برای ساخت مخزن های دو جداره از ورق های آبکاری گالوانیزه و ورق های فولادی استفاده می نمایند. علاوه بر توجه به مسائل بهداشتی، مزیت دیگری که ورق های گالوانیزه دارند، سرعت گرم شدن آب را افزایش می دهند. این مخازن به دو صورت عمودی و افقی تولید می شوند تا متناسب با محیط های گوناگون باشند.

ظرفیت مخزن

مخزن های دو جداره در ظرفیت های گوناگونی عرضه می شوند. اما توصیه متخصصان ما به شما این است که برای فضاهای بزرگ، به جای تهیه یک مخزن با ظرفیت بالا، دو مخزن با مجموع ظرفیت مخزن بزرگ، خریداری کنید تا در صورت خرابی یکی از آن ها، مخزن دیگر، آب گرم مصرفی ساختمان را تامین کند.

لوله کشی مخزن

لوله کشی مخزن دو جداره باید به نحوی باشد که مسیر آب شهری و آب گرم دیگ بخار در خلاف جهت یکدیگر باشد. ظرفیت مخزن باید با ظرفیت حرارتی دیگ بخار و میزان مصرف متناسب و هماهنگ باشد. در غیر این صورت کارایی دستگاه کاهش شدیدی پیدا می کند.

عدم نیاز به پمپ سیرکولاتور

از نکات فنی مثبت در رابطه با مخزن های دو جداره، تولید آب گرم در مدت زمان کم و بدون نیاز به پمپ سیرکولاتور می باشد. این مخزن نسبت به مخزن های کویلی یا کویل دار، قیمت پایین تری دارند. اما ظرفیت آن ها نیز نسبت به مخزن کویل دار کم تر می باشد و مناسب محیط های کوچک تر هستند.

طول عمر مخزن دو جداره

اکثر مخزن های دو جداره از ورق های گالوانیزه، ساخته می شوند. در صورت نگهداری اصولی و سرویس و تعمیر به موقع، تا حدود 10 سال می توانید از این دستگاه استفاده نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد