آشنایی با مزایا و معایب مخزن دوجداره

آشنایی با مزایا و معایب مخزن دوجداره

یکی از قدیمی ترین وسایل و تجهیزات موجود در موتورخانه ها برای گرم کردن آب مورد نیاز، مخزن های دوجداره هستند. به دلیل داشتن ساختار دولایه ای، به این نام شناخته شده اند. در جدار داخلی این منبع، آب شهری و در جدار خارجی آن، آب گرم موتورخانه جریان دارد. به دلیل فشار زیاد آب در جدار داخلی این مخزن، نسبت به جدار خارجی از ضخامت بیش تری برخوردار است. هر محصولی که خریداری می کنید، نقاط قوت و ضعفی دارد که شما پیش از خرید، باید از آن ها آگاه باشید. در ادامه قصد داریم به مزایا و معایب مخزن دوجداره بپردازیم.

مخزن های دوجداره دارای انواع گوناگونی می باشند که هر کدام مناسب محیط های مرتبط با آن هستند. به زبان ساده تر، نمی توانیم انواع مخزن های دوجداره را در مکان های گوناگون استفاده نماییم. از این نوع مخازن، عموما در مجتمع های مسکونی کم جمعیت و یا کارگاه های صنعتی استفاده می شود.

مخازن دوجداره

مخازن دوجداره

مزایای مخزن های دوجداره

  • مقرون به صرفه هستند. مخزن های دوجداره نسبت به دیگر مبدل های حرارتی مانند منبع کویلی افقی و یا منبع کویل دار عمودی، ارزان تر هستند.

 

  • ساختار این مخازن طوری است که نیازی به وجود پمپ های سیرکولاتور ندارد. این پمپ به منظور به گردش در آوردن آب در سیستم های حرارتی و برودتی می باشد.

 

  • به دلیل ساختار دولایه ای مخزن ها، افت فشار بسیار پایینی دارد.

 

  • اگر به جدار داخلی و عدسی های محدب آسیب جدی وارد نشده باشد، به طور کلی مخزن دوجداره هزینه تعمیر و سرویس پایین تری نسبت به سایر آب گرم کن ها دارند.

 

  • بازدهی این مخزن ها با در نظر گرفتن اتلاف گرما در پی انتقال دما و حرارت، حدودا 95 الی 98 درصد است.

 

 

  • مقدار زیادی آب گرم در مدت زمان کوتاهی، تولید می شود. این قابلیت برای ساختمان هایی که ضریب مصرفی بالایی دارند، بسیار مناسب است.

 

  • انرژی کمی برای تهیه ی آب گرم مصرف می کند. در نتیجه هزینه تامین انرژی مورد نیاز آن نیز نسبت به روش های دیگر، کم تر است.

 

  • نصب آسان و سریعی دارد. فقط در هنگام نصب، به شیر های ورودی و خروجی آن توجه نمایید.

 

معایب مخزن های دوجداره

  • دسترسی به لایه های درونی مخزن، بسیار سخت و دشوار است. در نتیجه اگر ترک و یا سوراخی در آن ایجاد شده باشد، تعمیر آن بسیار دشوار و پر هزینه است. هم چنین، اگر آسیب دیدگی مخزن از ناحیه ی عدسی ها باشد، غیر قابل تعمیر است. اگر جدار استوانه ی داخلی دچار سوراخ یا آسیب شود، آب شهری موجود در آن وارد سیستم گرمایشی ساختمان می شود، در نتیجه آب موجود در مخزن منبسط شده و از آن سرریز می شود.

 

  • برای محیط هایی که آب گرم بسیار زیادی مصرف می کنند، مناسب نیست. در واقع مناسب اماکنی که ظرفیت بالایی برای شستشو و یا اسید شویی دارند، مناسب نمی باشد و راندمان کاری این مخزن بسیار افت می کند.

 

  • نسبت به مخازن کویل دار و سایر آب گرم کن ها، افت حرارتی بالایی دارد.

 

  • به دلیل نوع کار این مخزن ها و هم چنین نحوه لوله کشی آن، غالبا به صورت افقی تولید می شوند. در نتیجه فضای زیادی را اشغال خواهند کرد.

 

 

  • مخزن های دوجداره، معمولا از ناحیه عدسی ها آسیب می بینند و دچار خوردگی و پوسیدگی می شوند. یکی از عامل ایجاد این آسیب به مخازن، سختی آب است.

 

  • رسوبات ایجاد شده توسط آب های ورودی، به مرور زمان و انباشته شدن رسوبات، فرآینده گرم کردن آب را دچار مشکلات فراوانی می کند.

 

جنس مخزن دوجداره چیست؟

برای تولید مخازن دوجداره از آهن گالوانیزه گرم استفاده می شود. ورق گالوانیزه گرم از قرارگیری این قطعه آهنی در داخل روی مذاب ساخته می شود. علت استفاده از ورق گالوانیزه گرم چیست؟ جوشکاری با کیفیت تری اتفاق می افتد و هم چنین بخش گالوانیزه روی مخزن از بین نمی رود.

 

حجم مورد نیاز برای مخزن دوجداره

این مخازن به دلایل گوناگونی مانند تعداد ساکنین، نوع کاربری ساختمان، تعداد شیرهای مصرفی و هم چنین میزان تقاضا، در قالب مخازنی با ظرفیت هایی بین 300 تا 2000 لیتر عرضه می شوند.

 

برای استفاده از مخزن های دوجداره، به نکات زیر توجه نمایید

  1. دمای استاندارد آب گرم، بین 50 الی 60 درجه می باشد.در این دما، آب در بهداشتی ترین حالت خود قرار دارد و برای مصرف، مناسب است. دمای کمتر از 50 درجه، محیط مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری ها فراهم می سازد.
  2. به منظور جلوگیری از خطر انفجار به دلیل فشار و حرارت بالا در مخزن، از شیرهای اطمینان استفاده نمایید.
  3. به دلیل افقی بودن اکثر مخزن های دوجداره، قبل از خرید، فضای کافی برای قرارگیری آن را تعبیه کنید.
  4. فاصله ی خالی بین مخزن و سقف حدودا 30 سانتی متر باشد.
  5. دشمن این دستگاه، املاح موجود در آب می باشد. زمانی که آب دارای املاح زیادی باشد، به اصطلاح به آن آب سخت گفته می شود. با ورود آب های سخت به مخازن، رسوباتی در ته آن ایجاد می کنند. وجود این رسوبات علاوه بر کاهش ظرفیت، کارایی منبع را نیز کاهش می دهد.
  6. مزایا و معایب مخزن دوجداره را به دقت بررسی کنید تا از شیوه درست نگهداری آن آگاه باشید.

 

مزایا و معایب مخزن دوجداره

مزایا و معایب مخزن دوجداره

قیمت مخزن دوجداره:

یکی از مواردی که شاید بسیاری از افراد در هنگام خرید مخزن های دوجداره به آن توجه می کنند، قیمت آن است. همان طور که پیش تر گفتیم، مخازن دارای انواع گوناگون و قیمت های متنوع می باشند. از معیارهایی که برای قیمت گذاری مخزن های دوجداره استفاده می شود، می توانیم به ابعاد، جنس بدنه، ظرفیت منبع، اتصالات موجود در آن، کیفیت مخزن و هم چنین ضخامت آن اشاره کنیم.

 

سخن پایانی

اگر به دنبال خرید مخزن های دوجداره برای تامین آب مورد نیاز خود هستید، حتما اطلاعات کافی در مورد مخازن و هم چنین نحوه ی کارکرد و انرژی مصرفی آن داشته باشید. هیچ گاه با اطلاعات نصفه و نیمه و ناقص اقدام به خرید مخزن نکنید. راه های زیادی برای تولید آب گرم وجود دارد و قطعا هر کدام از روش های موجود، دارای مزایا و معایبی هستند. اگر می خواهید از مخزن های دوجداره استفاده نمایید، به مزایا و معایب و یا محدودیت های آن توجه کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد