نکات فنی در رابطه با مخزن دو جداره

نکات فنی در رابطه با مخزن دو جداره

نکات فنی در رابطه با مخزن دو جداره

مخازن دو جداره به طور معمول به شکل افقی طراحی و تولید می شوند. این مخازن در موتورخانه یا شوفاژخانه ساختمان های مسکونی و تجاری نصب می شوند. نحوه ی نصب این مخازن به این شکل است که بالاتر از دیگ بخار (بویلر)، بر روی پایه ای که عمدتا از جنس لوله می باشد، قرار می گیرند. پایه های نگهدارنده ی مخازن دوجداره باید دارای استحکام کافی و تحمل وزن بالا باشد تا در گذر زمان مانع سقوط مخزن شود. هم چنین برای افزایش ایمنی، مخزن را به دیوار های اطراف تکیه دهید تا اگر پایه ها دچار سستی شدند، دیوار مانع افتادن آن شود. در این پست قصد داریم با نکات فنی در رابطه با مخزن دو جداره آشنا شویم و آن را مورد بررسی قرار دهیم.

علت نشتی آب در اطراف مخزن دو جداره

یکی از مشکلات شایع در مخزن های دو جداره، سوراخ شدن و یا نشتی آب از محفظه مخزن می باشد. در اثر برخورد آب سرد (شهری) و مخزن، در گذر زمان باعث سوراخ شدن مخزن و در نتیجه نشتی آن می شود. مخزن های دوجداره معمولا از ناحیه ی عدسی ها دچار آسیب دیدگی می شوند. اگر در این قسمت سوراخ شدگی و نشتی اتفاق افتاد، مخزن کارایی خود را از دست داده و نیازبه تعویض آن دارید.

به منظور جلوگیری از نشت آب موجود در مخزن، باید به درستی عایق بندی کنید. رعایت این موضوع علاوه بر جلوگیری از نشت آب، در مصرف سوخت نیز صرفه جویی می کند. در نتیجه انرژی کم تری برای تولید آب گرم مصرف می شود. اگر در جدار خارجی مخزن، سوراخی ایجاد شود، به دلیل تماس آب مصرفی با آب دیگ بخار، کدر می شود و شفافیت خود را از دست می دهد.

اگر مخزن در ناحیه ی جداره خارجی، دچار آسیب دیدگی و سوراخ های جزئی شود، با جوشکاری قابل ترمیم است. اما اگر این آسیب در جدار داخلی رخ دهد، غیر قابل ترمیم است و در صورت عدم تعویض آن، با مشکلات عدیده ای رو به رو خواهید شد.

شیرهای ورودی و خروجی مخزن دو جداره

به طور معمول مخازن دوجداره ۴ شیر ورودی و خروجی دارند. دو شیر برای ورود و خروج آب مصرفی می باشد و دو شیر دیگر نیز به عنوان مجرای ورودی و خروجی آب دیگ بخار (بویلر) هستند. شیر آب ورودی به استوانه داخلی، از نوع یک طرفه می باشد، در نتیحه از برگشت آب به لوله جلوگیری می کند. شیر یک طرفه در قسمت زیرین مخزن واقع است.

هم چنین شیر آب ورودی به استوانه خارجی نیز در بخش فوقانی مخزن قرار دارد. آب دیگ بخار از قسمت بالا وارد استوانه خارجی می شود و پس از انجام تبادلات، از طریق شیر آب موجود در قسمت پایین مخزن، به دیگ بخار باز می گردد.

نکته حائز اهمیت در مورد لوله های متصل به شیرهای ورودی و خروجی این است که حتما متناسب با حجم مخزن دو جداره باشد تا در فرآیند گرم شدن آب، مشکلی ایجاد نشود.

زمانی که حرارت مخزن دو جداره از یک حد مشخصی فراتر می رود، مراحل کاری دستگاه دچار اختلالاتی می شود که در صورت عدم توجه به آن، هر لحظه احتمال افنجار مخزن وجود دارد، به منظور جلوگیری از این پیشامد، در قسمت بالایی مخزن، شیر اطمینان قرار می گیرد و هنگام وقوع این مشکل، به طور خودکار و اتوماتیک، این شیر باز می شود و عمل تخلیه صورت می پذیرد.

در بالاترین قسمت لوله های رفت و برگشت آب در مخازن دو جداره، شیر هواگیری قرار دهید.

شیرهای ورودی و خروجی مخزن دو جداره

شیرهای ورودی و خروجی مخزن دو جداره

نکات فنی در رابطه با مخزن دو جداره

رفع سختی آب

آب شهری که در لوله ها جریان دارد، به دلیل وجود املاح گوناگون، در هنگام فرآیند تولید آب گرم در مخزن، مقداری از این املاح ته نشین می شود. در صورت افزایش رسوبات و عدم پاکسازی آن از جداره های مخزن، راندمان و کارایی آن به شدت کاهش پیدا می کند. هم چنین دستگاه فرسوده می شود. برای جداسازی این رسوبات، می توانید توسط پمپ، اسیدی رقیق وارد مخزن دو جداره نمایید. بعد از انجام این فرآیند، رسوبات جدا شده و دوباره آبی بهداشتی جریان می یابد. برای اطلاع از میزان سختی آب و رسوبات موجود در مخزن، می توانید از دستگاه سختی گیر آب استفاده نمایید.

استفاده از ورق های گالوانیزه

یکی از نکات فنی مهم در رابطه با مخزن های دو جداره این است که آبی بهداشتی برای مردم تولید کند. به منظور رعایت این نکته، برای ساخت مخزن های دو جداره از ورق های آبکاری گالوانیزه و ورق های فولادی استفاده می نمایند. علاوه بر توجه به مسائل بهداشتی، مزیت دیگری که ورق های گالوانیزه دارند، سرعت گرم شدن آب را افزایش می دهند. این مخازن به دو صورت عمودی و افقی تولید می شوند تا متناسب با محیط های گوناگون باشند.

ظرفیت مخزن

مخزن های دو جداره در ظرفیت های گوناگونی عرضه می شوند. اما توصیه متخصصان ما به شما این است که برای فضاهای بزرگ، به جای تهیه یک مخزن با ظرفیت بالا، دو مخزن با مجموع ظرفیت مخزن بزرگ، خریداری کنید تا در صورت خرابی یکی از آن ها، مخزن دیگر، آب گرم مصرفی ساختمان را تامین کند.

لوله کشی مخزن

لوله کشی مخزن دو جداره باید به نحوی باشد که مسیر آب شهری و آب گرم دیگ بخار در خلاف جهت یکدیگر باشد. ظرفیت مخزن باید با ظرفیت حرارتی دیگ بخار و میزان مصرف متناسب و هماهنگ باشد. در غیر این صورت کارایی دستگاه کاهش شدیدی پیدا می کند.

عدم نیاز به پمپ سیرکولاتور

از نکات فنی مثبت در رابطه با مخزن های دو جداره، تولید آب گرم در مدت زمان کم و بدون نیاز به پمپ سیرکولاتور می باشد. این مخزن نسبت به مخزن های کویلی یا کویل دار، قیمت پایین تری دارند. اما ظرفیت آن ها نیز نسبت به مخزن کویل دار کم تر می باشد و مناسب محیط های کوچک تر هستند.

طول عمر مخزن دو جداره

اکثر مخزن های دو جداره از ورق های گالوانیزه، ساخته می شوند. در صورت نگهداری اصولی و سرویس و تعمیر به موقع، تا حدود 10 سال می توانید از این دستگاه استفاده نمایید.

آشنایی با مزایا و معایب مخزن دوجداره

آشنایی با مزایا و معایب مخزن دوجداره

یکی از قدیمی ترین وسایل و تجهیزات موجود در موتورخانه ها برای گرم کردن آب مورد نیاز، مخزن های دوجداره هستند. به دلیل داشتن ساختار دولایه ای، به این نام شناخته شده اند. در جدار داخلی این منبع، آب شهری و در جدار خارجی آن، آب گرم موتورخانه جریان دارد. به دلیل فشار زیاد آب در جدار داخلی این مخزن، نسبت به جدار خارجی از ضخامت بیش تری برخوردار است. هر محصولی که خریداری می کنید، نقاط قوت و ضعفی دارد که شما پیش از خرید، باید از آن ها آگاه باشید. در ادامه قصد داریم به مزایا و معایب مخزن دوجداره بپردازیم.

مخزن های دوجداره دارای انواع گوناگونی می باشند که هر کدام مناسب محیط های مرتبط با آن هستند. به زبان ساده تر، نمی توانیم انواع مخزن های دوجداره را در مکان های گوناگون استفاده نماییم. از این نوع مخازن، عموما در مجتمع های مسکونی کم جمعیت و یا کارگاه های صنعتی استفاده می شود.

مخازن دوجداره

مخازن دوجداره

مزایای مخزن های دوجداره

  • مقرون به صرفه هستند. مخزن های دوجداره نسبت به دیگر مبدل های حرارتی مانند منبع کویلی افقی و یا منبع کویل دار عمودی، ارزان تر هستند.

 

  • ساختار این مخازن طوری است که نیازی به وجود پمپ های سیرکولاتور ندارد. این پمپ به منظور به گردش در آوردن آب در سیستم های حرارتی و برودتی می باشد.

 

  • به دلیل ساختار دولایه ای مخزن ها، افت فشار بسیار پایینی دارد.

 

  • اگر به جدار داخلی و عدسی های محدب آسیب جدی وارد نشده باشد، به طور کلی مخزن دوجداره هزینه تعمیر و سرویس پایین تری نسبت به سایر آب گرم کن ها دارند.

 

  • بازدهی این مخزن ها با در نظر گرفتن اتلاف گرما در پی انتقال دما و حرارت، حدودا 95 الی 98 درصد است.

 

 

  • مقدار زیادی آب گرم در مدت زمان کوتاهی، تولید می شود. این قابلیت برای ساختمان هایی که ضریب مصرفی بالایی دارند، بسیار مناسب است.

 

  • انرژی کمی برای تهیه ی آب گرم مصرف می کند. در نتیجه هزینه تامین انرژی مورد نیاز آن نیز نسبت به روش های دیگر، کم تر است.

 

  • نصب آسان و سریعی دارد. فقط در هنگام نصب، به شیر های ورودی و خروجی آن توجه نمایید.

 

معایب مخزن های دوجداره

  • دسترسی به لایه های درونی مخزن، بسیار سخت و دشوار است. در نتیجه اگر ترک و یا سوراخی در آن ایجاد شده باشد، تعمیر آن بسیار دشوار و پر هزینه است. هم چنین، اگر آسیب دیدگی مخزن از ناحیه ی عدسی ها باشد، غیر قابل تعمیر است. اگر جدار استوانه ی داخلی دچار سوراخ یا آسیب شود، آب شهری موجود در آن وارد سیستم گرمایشی ساختمان می شود، در نتیجه آب موجود در مخزن منبسط شده و از آن سرریز می شود.

 

  • برای محیط هایی که آب گرم بسیار زیادی مصرف می کنند، مناسب نیست. در واقع مناسب اماکنی که ظرفیت بالایی برای شستشو و یا اسید شویی دارند، مناسب نمی باشد و راندمان کاری این مخزن بسیار افت می کند.

 

  • نسبت به مخازن کویل دار و سایر آب گرم کن ها، افت حرارتی بالایی دارد.

 

  • به دلیل نوع کار این مخزن ها و هم چنین نحوه لوله کشی آن، غالبا به صورت افقی تولید می شوند. در نتیجه فضای زیادی را اشغال خواهند کرد.

 

 

  • مخزن های دوجداره، معمولا از ناحیه عدسی ها آسیب می بینند و دچار خوردگی و پوسیدگی می شوند. یکی از عامل ایجاد این آسیب به مخازن، سختی آب است.

 

  • رسوبات ایجاد شده توسط آب های ورودی، به مرور زمان و انباشته شدن رسوبات، فرآینده گرم کردن آب را دچار مشکلات فراوانی می کند.

 

جنس مخزن دوجداره چیست؟

برای تولید مخازن دوجداره از آهن گالوانیزه گرم استفاده می شود. ورق گالوانیزه گرم از قرارگیری این قطعه آهنی در داخل روی مذاب ساخته می شود. علت استفاده از ورق گالوانیزه گرم چیست؟ جوشکاری با کیفیت تری اتفاق می افتد و هم چنین بخش گالوانیزه روی مخزن از بین نمی رود.

 

حجم مورد نیاز برای مخزن دوجداره

این مخازن به دلایل گوناگونی مانند تعداد ساکنین، نوع کاربری ساختمان، تعداد شیرهای مصرفی و هم چنین میزان تقاضا، در قالب مخازنی با ظرفیت هایی بین 300 تا 2000 لیتر عرضه می شوند.

 

برای استفاده از مخزن های دوجداره، به نکات زیر توجه نمایید

  1. دمای استاندارد آب گرم، بین 50 الی 60 درجه می باشد.در این دما، آب در بهداشتی ترین حالت خود قرار دارد و برای مصرف، مناسب است. دمای کمتر از 50 درجه، محیط مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری ها فراهم می سازد.
  2. به منظور جلوگیری از خطر انفجار به دلیل فشار و حرارت بالا در مخزن، از شیرهای اطمینان استفاده نمایید.
  3. به دلیل افقی بودن اکثر مخزن های دوجداره، قبل از خرید، فضای کافی برای قرارگیری آن را تعبیه کنید.
  4. فاصله ی خالی بین مخزن و سقف حدودا 30 سانتی متر باشد.
  5. دشمن این دستگاه، املاح موجود در آب می باشد. زمانی که آب دارای املاح زیادی باشد، به اصطلاح به آن آب سخت گفته می شود. با ورود آب های سخت به مخازن، رسوباتی در ته آن ایجاد می کنند. وجود این رسوبات علاوه بر کاهش ظرفیت، کارایی منبع را نیز کاهش می دهد.
  6. مزایا و معایب مخزن دوجداره را به دقت بررسی کنید تا از شیوه درست نگهداری آن آگاه باشید.

 

مزایا و معایب مخزن دوجداره

مزایا و معایب مخزن دوجداره

قیمت مخزن دوجداره:

یکی از مواردی که شاید بسیاری از افراد در هنگام خرید مخزن های دوجداره به آن توجه می کنند، قیمت آن است. همان طور که پیش تر گفتیم، مخازن دارای انواع گوناگون و قیمت های متنوع می باشند. از معیارهایی که برای قیمت گذاری مخزن های دوجداره استفاده می شود، می توانیم به ابعاد، جنس بدنه، ظرفیت منبع، اتصالات موجود در آن، کیفیت مخزن و هم چنین ضخامت آن اشاره کنیم.

 

سخن پایانی

اگر به دنبال خرید مخزن های دوجداره برای تامین آب مورد نیاز خود هستید، حتما اطلاعات کافی در مورد مخازن و هم چنین نحوه ی کارکرد و انرژی مصرفی آن داشته باشید. هیچ گاه با اطلاعات نصفه و نیمه و ناقص اقدام به خرید مخزن نکنید. راه های زیادی برای تولید آب گرم وجود دارد و قطعا هر کدام از روش های موجود، دارای مزایا و معایبی هستند. اگر می خواهید از مخزن های دوجداره استفاده نمایید، به مزایا و معایب و یا محدودیت های آن توجه کنید.

نحوه عملکرد مخزن دو جداره به چه صورت است؟

نحوه عملکرد مخزن دو جداره به چه صورت است؟

نحوه عملکرد مخزن دو جداره به چه صورت است؟

مخازن دو جداره همان طور از نامشان مشخص است، از دو جدار تشکیل شده اند. به بیان بهتر، مخزن های دو جداره از دو استوانه با ابعاد مختلف تشکیل شده اند. یکی از استوانه ها بزرگتر از دیگری است به طوری که استوانه کوچک را درون خود جای می دهد. عمدتا این مخازن را با ورق های فولادی با روکش آهن گالوانیزه تولید می کنند. دلیل استفاده از این متریال، این است که ورق های گالوانیزه در برابر رطوبت و دیگر عوامل این چنینی که موجب زنگ زدگی و پوسیدگی ورق های آهن می شوند، مقاومت بسیار زیادی دارند. در نتیجه آب گرم بهداشتی به دست شما می رسد. مخزن های دو جداره به نسبت ابعاد و مساحت موتورخانه، به دو شکل افقی و عمودی عرضه می گردد. در ادامه نحوه عملکرد مخزن دو جداره را بررسی می کنیم.

از مخزن های دو جداره در موتورخانه، شوفاژخانه و هم چنین مکان هایی  که به سیستم های حرارت مرکزی نیاز دارند، استفاده می شود. یکی از نکات حائز اهمیت این است که این عملکرد موجب افزایش فشار و دمای دیگ بخار می شود. تا یک حدی این افزایش دما و فشار طبیعی است ولی اگر از حد استاندارد و مجاز فراتر رود، خطر آفرین است.

ویژگی های مخزن های دو جداره

  • ظرفیت این مخازن بر اساس میزان مصرف آب گرم در یک ساختمان به تناسب واحد ها طراحی و محاسبه می گردد.
  • آب گرم مصرفی به روش غیر مستقیم تولید می شود. یعنی آب شهری بدون قرار گیری مستقیم با شعله، افزایش دما می دهد.
  • در ضخامت های مختلف تولید و عرضه می شود.
  • نحوه عملکرد مخزن های دو جداره به این صورت است که به دلیل افت فشار بسیار کم، نیازی به پمپ سیرکولاتور ندارند.
  • امکان نگهداری آب گرم مصرفی در مخزن وجود دارد.

 

نحوه ی عملکرد مخزن دو جداره

آب گرم دیگ بخار از طریق لوله وارد استوانه خارجی می شود. هم چنین آب سرد نیز به همین طریق وارد استوانه داخلی می شود. نکته ی جالب توجه این است که این دو استوانه دو مجرای مجزا از هم دارند و هم چنین محتویات موجود در آن ها با یکدیگر برخورد نمی کند. اختلاف دمای این دو سیال، باعث افزایش دمای آب جدار داخلی شده و آب گرم جدار خارجی ، مقداری از گرمای خود را از دست می دهد.  برای ادامه چرخه گرم کردن آب، به دیگ برمی گردد و مجدد این روند را تکرار می کند. آب استوانه ی داخلی از طریق شیر مخصوصی وارد سیستم لوله کشی آب ساختمان می شود.

مخازن دو جداره

مخازن دو جداره

نکات مهم در مورد نحوه عملکرد مخزن دو جداره

  • به منظور عملکرد صحیح مخزن و جلوگیری از بروز خطرات، وجود شیر اطمینان برای مخازن دو جداره الزامی می باشد.

 

  • درموتورخانه های بزرگ و سیستم های گرمایشی طویل، از دو یا چند مخزن استفاده نمایید تا در صورت اختلال و یا خرابی یکی از مخازن، کل سیستم تولید آب گرم ساختمان، مختل نشود.

 

  • شیر آبی که مربوط به لوله کشی آب شهری است، باید از نوع یک طرفه باشد.
  • یکی از نکات مهم در مورد نحوه عملکرد بهتر مخزن های دو جداره باید بدانید این است که در هنگام نصب این مخزن، آن را در محلی بالاتر از بویلر قرار دهید. با این کار علاوه بر اینکه فضای کمتری از موتورخانه را اشغال می کنید، در فصول گرم سال مانند تابستان، در صورت عدم استفاده از پمپ نیز، آب گرم به صورت طبیعی در استوانه خارجی مخزن به گردش در می آید و آب گرم مورد نیاز شما را تولید می کند.

 

مراحل عایق سازی مخزن دو جداره

یکی از معایب مخزن های دو جداره این است که در صورت عدم عایق کاری صحیح، به شدت دچار افت حرارت شده و در گرم کردن آب شهری دچار مشکل و چالش می شود. در ادامه مراحل عایق سازی را مورد بررسی قرار می دهیم.

  1. بعد از قرارگیری مخزن در موتور خانه، نیاز است که ابعاد آن را به دقت اندازه گیری کنید.

  2. بعد از محاسبه ابعاد مخزن، به میزان مورد نیاز، پشم شیشه را برش دهید.

  3. پشم شیشه ای که بریده اید را بر روی مخزن قرار دهید. لبه های آن را به وسیله چسب نواری محکم کنید. سپس پارچه ای را به اندازه عرض مخزن برش دهید. سپس آن را بر روی پشم شیشه ای که بر روی منبع می باشد، قرار دهید. سپس برای محکم کاری، از پارچه ی متقالی با عرض 5 تا 10 سانتی متر استفاده کنید.

  4. با پارچه متقالی ای که برش داده اید، پارچه مربوط به قسمت عدسی ها را نیز، در جای خود ثابت کنید. پارچه ای که بر روی پشم شیشه قرار دادید را به خوبی از همه طرف بکشید تا به حالت صاف در بیاید.

  5. به وسیله آب، سریش، مل و هم چنین چسب، خمیر پوشش را تهیه کنید. روش تهیه ی خمیر پوشش: در مقداری آب، مل را حل کنید. به اندازه ی یک دهم وزن مل موجود در آب، پودر سریش و چسب چوب اضافه کنید. به دقت هم بزنید تا حالت خمیری به خود بگیرد.

  6. خمیری که ساخته اید را بر روی پارچه بمالید. ضخامت خمیر باید 1 تا 2 میلی متر باشد.

  7. به منظور ایجاد سطح صاف و عایق صد در صدی، بر روی خمیر پوشش، لایه ای دیگر از پارچه متقال بر روی آن قرار دهید.

  8. پس از خشک شدن خمیر پوشش، لایه خارجی عایق را رنگ کنید.

نحوه کارکرد منبع دو جداره

نحوه کارکرد منبع دو جداره

چه عواملی سبب سوراخ شدن مخزن دو جداره می شود؟

  • خم کاری و هم چنین جوش کاری از عوامل ایجاد سورخ در مخزن هستند. در هنگام فرآیند خم کاری به دلیل فشاری که جک های هیدرولیکی، ضخامت ورق را کاهش می دهد. هم چنین جوشکاری که در این محل صورت می گیرد، باعث نازک تر شدن آن قسمت می شود.
  • یکی دیگر از عوامل سوراخ شدگی مخازن دو جداره، فشار زیاد و بیش از حد معمول آب می باشد.

معرفی اجزای تشکیل دهنده مخزن دوجداره

معرفی اجزای تشکیل دهنده مخزن دوجداره

معرفی اجزای تشکیل دهنده مخزن دوجداره

برای تولید آب گرم مصرفی ساختمان های مسکونی و یا تجاری، راه های مختلفی وجود دارد. یکی از این راه ها استفاده از مخازن دو جداره می باشد. این نوع مخازن در ساختمان هایی که جمعیت نسبتا کم و محدود دارند به شدت کمک کننده است و سیستم گرمایشی آن بسیار ساده و فاقد پیچیدگی است. در بسیاری از موتورخانه ها و شوفاژخانه ها، این محصول مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه با اجزای تشکیل دهنده مخزن های دوجداره و کاربرد هر یک از این اجزا آشنا می شویم.

استوانه ی داخلی و خارجی

مهم ترین بخش مخزن های دوجداره، استوانه داخلی و خارجی می باشد. استوانه داخلی محل ذخیره آّب سرد شهری است و استوانه خارجی نیز محل ذخیره آب گرم دیگ (بویلر) بخار می باشد. اندازه و ابعاد این دو استوانه متناسب با ظرفیت مخزن متفاوت می باشد. مخزن داخلی از مخزن خارجی کوچک تر است و داخل آن قرار دارد. در هنگام خرید جنس بدنه مخزن را به درستی بررسی کنید. چون طول عمر منبع شما به کیفیت آن وابسته است. به منظور جلوگیری از پوسیدگی و فرسایش و هم چنین عدم سوراخ یا ترکیدگی، از ورق های گالوانیزه برای تولید بدنه استفاده می کنند.

فشار آب در استوانه داخلی بیش تر از استوانه خارجی است در نتیجه ضخامت جدار داخلی از جدار خارجی بیشتر است. عموما قطر استوانه داخلی 4 الی 6 میلی متر و استوانه خارجی نیز 3 الی 5 میلی متر است.

شیر اطمینان

شیر اطمینان یا شیر ایمنی یکی از ملزومات و اجزای تشکیل دهنده هر مخزن دوجداره می باشد. این قطعه توسط یک فنر بسته شده است. زمانی که فشار و حرارت درون مخزن بیشتر از حالت نرمال، افزایش می یابد، به این فنر فشار وارد می شود و شیر به سرعت باز می شود و عمل تخلیه صورت می گیرد. هدف از قرار گیری این شیر، جلوگیری از وقوع انفجار و خطرات جانی و مالی است. شیر اطمینان یک شیر برای تنظیم فشار نیست و نباید به این منظور از آن استفاده نمود.

 

دلایل افزایش فشار بیش از حد مخزن دوجداره

  • افزایش حجم حرارت یا انبساط حرارتی

  • واکنش های شیمیایی

  • اختلال در سیستم حرارتی

  • استفاده از آتش یا حرارت غیرعادی برای تولید آب گرم

شیر هواگیری

برای مخازن و لوله هایی که به منظور انتقال آب استفاده می شوند، امکان ورود گاز یا هوا به داخل آن وجود دارد. ورود هوا در لوله باعث ایجاد سر و صداهای زیاد، پوسیدگی و فرسایش لوله ها، اتصالات و سایر قطعات مرتبط با آن می شود و آسیب های فراوانی به قطعات موجود در سیستم انتقال آب می شود. به منظور جلوگیری از این اتفاقات و خسارات ناشی از آن، از شیر های هواگیری استفاده می کنند. دلایل مختلفی برای بروز این اتفاق وجود دارد که از مهم ترین آن می توانیم به بخارات ایجاد شده توسط دیگ بخار، اشاره کنیم.

 

محل قرارگیری شیر هواگیری کجاست؟

به دلیل چگالی پایین گازها، شیر هواگیری را در قسمت های بالایی و در نزدیک ترین نقطه تجمع گاز ها در مخزن قرار می گیرد.

 

مجرای رفت آب گرم مصرفی

این مجرا در قسمت بالایی مخزن دوجداره قرار دارد. وظیفه ی این بخش این است آب استوانه ی داخلی را از طریق لوله کشی های مرتبط با آب گرم ساختمان، به طبقات و واحدها برساند. این آب گرم از طریق تبادلات دمایی و حرارتی بین دو سیال موجود در استوانه داخلی و خارجی تولید می شود.

مجرای رفت آب گرم

این مجرا مربوط به آب گرم تولیدی توسط دیگ بخار می باشد. از آن جایی که طبق اصول مهندسی، مخازن دوجداره باید بالاتر از دیگ بخار قرار بگیرند، این مجرا در قسمت زیرین مخزن است. آب گرم از این طریق وارد استوانه خارجی می شود تا برای انجام فرایند گرم کردن آب استوانه داخلی استفاده شود.

 

مجرای برگشت آب گرم

مجرای برگشت آب گرم نیز مربوط به آب موجود در استوانه خارجی است. البته با این تفاوت که پس از انجام تبادلات، دما و حرارت آن کاهش یافته است. از طریق مجرایی که در قسمت بالای مخزن قرار دارد به دیگ بخار بر می گردد. سپس با افزایش دمای سیال، از طریق مجرای ورود، به داخل استوانه خارجی بر می گردد.

منبع دو جداره

شیر یک طرفه

یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده مخزن های دوجداره که وجود آن از الزامات کار با این مخازن می باشد، شیر یک طرفه است. شیر یک طرفه برای عبور سیالات (مایعات، گاز) مورد استفاده است و همان طور که از نام آن پیداست، به منظور حرکت در یک سمت (طرف) مورد استفاده است و اجازه حرکت سیالات در خلاف جهت تعیین شده را نمی دهد.

ساده ترین نوع شیر های یک طرفه از بدنه، پوشش، دیسک و لولا تشکیل شده است. اما بعضی از این نوع شیرها، دارای امکانات بیشتری نظیر بازویی دیسک، بلبرینگ، توپی و… می باشند. نکته حائز اهمیت در مورد شیر یک طرفه این است که عملکرد آن به صورت خودکار می باشد و بدون نیاز به پیچاندن دسته یا هرگونه اقدامات دستی، کار می کند.

شیر فلکه

شیر فلکه یکی از آن دست وسایلی است که در صنعت کاربرد های فراوانی دارد. هم چنین یکی از اجزای تشکیل دهنده مخزن های دوجداره نیز می باشد. هدف و وظیفه اصلی این قطعه، قطع یا وصل جریان سیالات در لوله ها است. یک شیر فلکه عالی و ایده آل، شیر فلکه ای است که با کمترین مقاومت و هم چنین ایجاد کمترین افت فشار، ماده درون لوله را از خود عبور دهد و علاوه بر آن، در زمان لازم نیز جلوی عبور سیال جاری در لوله را بگیرد.

وظایف شیر فلکه:

  • قطع و یا وصل جریان

  • یک طرفه کردن مسیر لوله (جلوگیری از بازگشت سیال)

  • تنظیم مقدار سیال برای عبور از لوله

  • کنترل فشار سیال

  • شیر فلکه ها در تجهیزاتی استفاده می شوند که برای ایجاد جریان، از اختلاف فشار دو ماده ایجاد می شوند.

 

مجرای تخلیه

به منظور رسوب زدایی مخزن، از طریق این مجرا که در قسمت زیرین مخزن دو جداره قرار دارد، می توانید اقدام کنید. بعضی افراد از اسیدهای رقیق برای رسوب زدایی استفاده می کنند. در حالت کلی هنگام استفاده از اسیدها، این موضوع را در نظر بگیرید که با گذشت زمان و اثر اسید بر روی آن ها، جدار منبع سوراخ می شود.

مخزن دو جداره گالوانیزه چیست؟

مخزن دو جداره گالوانیزه چیست؟

مخزن دو جداره گالوانیزه

یکی از روش های پرکاربرد و قدیمی برای تامین آب گرم مصرفی ساختمان ها، استفاده از مخزن دو جداره گالوانیزه است. این مخزن از دولایه یا به اصطلاح از دو جدار تشکیل شده است و دلیل نام گذاری آن همین است. در حد فاصل دوجدار تشکیل دهنده مخزن، آب گرم دیگ بخار، جریان دارد. گردش این آب گرم موجب افزایش دمای آب سرد ورودی به مخزن اصلی می شود.

مخزن دو جداره

مخزن دو جداره

اجزای تشکیل دهنده ی مخزن دوجداره گالوانیزه

در واقع مخزن دو جداره شامل دو عدسی محدب و دو استوانه با ابعاد متفاوت می باشد. استوانه داخلی ابعاد کوچک تری نسبت به استوانه بزرگ تر دارد و در آن آب سرد که همان آب شهری است جریان دارد. در استوانه خارجی که همان استوانه بزرگتر است، آب گرمی که دیگ بخار تولید کرده است، در جریان است. اختلاف دمای این دو سیال، موجب انتقال دما و حرارت می شود. در نتیجه آب شهری، گرم می شود. بعد از انجام این فرایند، مقداری از حرارت و دمای آب موجود در استوانه بزرگ، کاهش می یابد. به همین دلیل مجددا به دیگ بخار بر میگردد و مراحل قبل را تکرار می نماید.

نکاتی در مورد مخازن دوجداره گالوانیزه

  • در کنار همه محاسن مخزن های دو جداره گالوانیزه، یک عیب بسیار بزرگ دیده می شود و آن این است که اگر در لایه های درونی مخزن سوراخ و یا ترکی ایجاد شود، تعمیر آن بسیار دشوار و هم چنین پر هزینه خواهد بود. ضمنا اگر عدسی ها نیز دچار آسیب دیدگی شوند، تقریبا غیرقابل تعمیر است و نیاز به تعویض دارد.

  • مخزن های دو جداره عموما از ورق های گالوانیزه گرم تولید می شوند. جدار داخلی این مخزن، به دلیل فشار بیشتر به آن، نسبت به جدار خارجی از ضخامت بیشتری برخوردار است. برای نشان دادن ضخامت ورق های گالوانیزه استفاده شده در ساخت مخزن دوجداره، از دو عدد استفاده می کنند. عدد بزرگتر نشان دهنده ضخامت جدار داخلی و عدد کوچک تر نشان دهنده ضخامت جدار خارجی است.

  • برای افزایش راندمان و بهره وری بیش تر، مخزن دو جداره گالوانیزه را عایق بندی نمایید تا هم در مصرف انرژی صرفه جویی شود و هم استهلاک مخزن کاهش یابد.

  • یکی از مواردی که راندمان دستگاه را می کاهد، سختی آب است. در واقع سختی یکی از مواردی است که موجب پوسیدگی و آسیب فراوان به مخزن می شود. برای جلوگیری از این اتفاق، می توانید از دستگاه سختی گیر آب استفاده نمایید و طول عمر مخزن را افزایش دهید.

  • ظرفت های مختلف به ازای هر مکان به این صورت است: مجتمع های مسکونی که تا ۵ نفر سکنه دارند، به طور میانگین ۱۹۰ الی ۲۸۵ لیتر، مجتمع های مسکونی تا ۱۰ نفر سکنه ،۴۸۰ لیتر، آپارتمان های مسکونی که از مخزن مشترک استفاده می کنند، به ازای هر نفر ۱۹۰ لیتر، به ازای هر بیمار در بیمارستان ها ،۴۵ لیتر ، در ادارات به ازای هر کارمند ۵ لیتر آب مصرف می شود.

  • بنا بر استاندارد های جهانی، دمای مناسب و بهداشتی برای آب گرم تولیدی در مخزن دو جداره ی گالوانیزه، باید عددی بین ۵۰ تا ۶۰ درجه باشد. به هیچ عنوان دمای آن نباید کمتر از ۵۰ درجه باشد. زیرا دمای ۲۰ تا ۵۰ درجه، برای رشد و نمو باکتری های سبزرنگی به نام لژیونلا بسیار مناسب است. اگر نیاز به آبی با دمای کمتر از ۵۰ درجه دارید، از مخلوط آب گرم و سرد استفاده نمایید.

  • قبل از نصب مخزن دو جداره، پیشنهاد ما این است که فنداسیونی برای آن در نظر بگیرید و مخزن را بر روی پایه های محکم نصب نمایید.

تولید مخزن دو جداره گالوانیزه

تولید مخزن دو جداره گالوانیزه

ظرفیت مخزن های دو جداره گالوانیزه:

مخزن های دو جداره گالوانیزه، در ظرفیت های گوناگون بین ۳۰۰ لیتر الی ۲۰۰۰ لیتر در بازار عرضه می شوند. عوامل مختلفی برای انتخاب ظرفیت مناسب برای خرید این مخازن وجود دارد. مانند: نوع کاربری ساختمان (مسکونی و یا تجاری)، ضریب تقاضا، متراژ واحد ها و…. به طور کلی برای هر واحد مسکونی که متراژی بین ۸۰ الی ۱۰۰ متر دارد ،باید ظرفیتی بین ۱۰۰ الی ۲۰۰ لیتر در نظر بگیریم.

این مخازن بیشتر به صورت خوابیده یا افقی تولید می شوند. با استفاده از این مخازن می توانید در مدت زمان کوتاهی، مقدار زیادی آب را گرم نمایید. در ضمن برای گرم کردن این مقدار آب، به هیچ عنوان نیازی به پمپ سیرکولاتور ندارید.

ضخامت لایه های منبع دو جداره گالوانیزه

اکثر مخزن ها از ناحیه عدسی ها دچار آسیب می شوند و از آن جایی که تعمیر این بخش بسیار دشوار و هزینه بر است، توصیه ی ما به شما این است که به دنبال مخازنی باشید که از ضخامتی بالا و استاندارد برخوردار باشند. بهترین نوع این مخزن ها با ضخامت ۳×۵ و ۳×۶ می باشند. شاید در ابتدا هزینه ای بیشتر پرداخت نمایید، اما در نهایت هزینه های چند برابری که صرف تعمیر آن خواهید کرد را ندارید.

 

در هنگام خرید این محصول به نکات زیر توجه نمایید:

  • مخزن هایی را انتخاب کنید که دارای عدسی های با ضخامت بالا ساخته شده باشند.

  • حتما به ابعاد و اندازه مخزن دو جداره گالوانیزه و هم چنین ظرفیت آن توجه نمایید تا همه واحد های مجتمع را به خوبی پوشش دهد.

  • مخزن مورد نظر باید ارتفاعی به اندازه حداقل 30 سانتی متر با سقف فاصله داشته باشد.

  • شرکت گارانتی دهنده دارای اعتبار و ضمانت کیفیت باشد.

  • ضخامت ورق ها را بررسی نمایید.

  • همه منابع تولید و تامین آب گرم، باید دارای شیر یک طرفه باشند تا از پس زدن آب گرم به داخل لوله های حاوی آب گرم جلوگیری نماید.

  • یکی دیگر از مواردی که مخزن های دو جداره گالوانیزه باید داشته باشند، شیر اطمینان می باشد. این شیر زمانی که حرارت آب گرم از یک حدی فراتر می رود و بیش از حد مجاز می شود، به طور خودکار و اتوماتیک باز می شود. در نتیجه تخلیه صورت می پذیرد. این شیرها در قسمت فوقانی منبع نصب می شوند.