مخزن دو جداره گالوانیزه چیست؟

مخزن دو جداره گالوانیزه چیست؟

مخزن دو جداره گالوانیزه

یکی از روش های پرکاربرد و قدیمی برای تامین آب گرم مصرفی ساختمان ها، استفاده از مخزن دو جداره گالوانیزه است. این مخزن از دولایه یا به اصطلاح از دو جدار تشکیل شده است و دلیل نام گذاری آن همین است. در حد فاصل دوجدار تشکیل دهنده مخزن، آب گرم دیگ بخار، جریان دارد. گردش این آب گرم موجب افزایش دمای آب سرد ورودی به مخزن اصلی می شود.

مخزن دو جداره

مخزن دو جداره

اجزای تشکیل دهنده ی مخزن دوجداره گالوانیزه

در واقع مخزن دو جداره شامل دو عدسی محدب و دو استوانه با ابعاد متفاوت می باشد. استوانه داخلی ابعاد کوچک تری نسبت به استوانه بزرگ تر دارد و در آن آب سرد که همان آب شهری است جریان دارد. در استوانه خارجی که همان استوانه بزرگتر است، آب گرمی که دیگ بخار تولید کرده است، در جریان است. اختلاف دمای این دو سیال، موجب انتقال دما و حرارت می شود. در نتیجه آب شهری، گرم می شود. بعد از انجام این فرایند، مقداری از حرارت و دمای آب موجود در استوانه بزرگ، کاهش می یابد. به همین دلیل مجددا به دیگ بخار بر میگردد و مراحل قبل را تکرار می نماید.

نکاتی در مورد مخازن دوجداره گالوانیزه

  • در کنار همه محاسن مخزن های دو جداره گالوانیزه، یک عیب بسیار بزرگ دیده می شود و آن این است که اگر در لایه های درونی مخزن سوراخ و یا ترکی ایجاد شود، تعمیر آن بسیار دشوار و هم چنین پر هزینه خواهد بود. ضمنا اگر عدسی ها نیز دچار آسیب دیدگی شوند، تقریبا غیرقابل تعمیر است و نیاز به تعویض دارد.

  • مخزن های دو جداره عموما از ورق های گالوانیزه گرم تولید می شوند. جدار داخلی این مخزن، به دلیل فشار بیشتر به آن، نسبت به جدار خارجی از ضخامت بیشتری برخوردار است. برای نشان دادن ضخامت ورق های گالوانیزه استفاده شده در ساخت مخزن دوجداره، از دو عدد استفاده می کنند. عدد بزرگتر نشان دهنده ضخامت جدار داخلی و عدد کوچک تر نشان دهنده ضخامت جدار خارجی است.

  • برای افزایش راندمان و بهره وری بیش تر، مخزن دو جداره گالوانیزه را عایق بندی نمایید تا هم در مصرف انرژی صرفه جویی شود و هم استهلاک مخزن کاهش یابد.

  • یکی از مواردی که راندمان دستگاه را می کاهد، سختی آب است. در واقع سختی یکی از مواردی است که موجب پوسیدگی و آسیب فراوان به مخزن می شود. برای جلوگیری از این اتفاق، می توانید از دستگاه سختی گیر آب استفاده نمایید و طول عمر مخزن را افزایش دهید.

  • ظرفت های مختلف به ازای هر مکان به این صورت است: مجتمع های مسکونی که تا ۵ نفر سکنه دارند، به طور میانگین ۱۹۰ الی ۲۸۵ لیتر، مجتمع های مسکونی تا ۱۰ نفر سکنه ،۴۸۰ لیتر، آپارتمان های مسکونی که از مخزن مشترک استفاده می کنند، به ازای هر نفر ۱۹۰ لیتر، به ازای هر بیمار در بیمارستان ها ،۴۵ لیتر ، در ادارات به ازای هر کارمند ۵ لیتر آب مصرف می شود.

  • بنا بر استاندارد های جهانی، دمای مناسب و بهداشتی برای آب گرم تولیدی در مخزن دو جداره ی گالوانیزه، باید عددی بین ۵۰ تا ۶۰ درجه باشد. به هیچ عنوان دمای آن نباید کمتر از ۵۰ درجه باشد. زیرا دمای ۲۰ تا ۵۰ درجه، برای رشد و نمو باکتری های سبزرنگی به نام لژیونلا بسیار مناسب است. اگر نیاز به آبی با دمای کمتر از ۵۰ درجه دارید، از مخلوط آب گرم و سرد استفاده نمایید.

  • قبل از نصب مخزن دو جداره، پیشنهاد ما این است که فنداسیونی برای آن در نظر بگیرید و مخزن را بر روی پایه های محکم نصب نمایید.

تولید مخزن دو جداره گالوانیزه

تولید مخزن دو جداره گالوانیزه

ظرفیت مخزن های دو جداره گالوانیزه:

مخزن های دو جداره گالوانیزه، در ظرفیت های گوناگون بین ۳۰۰ لیتر الی ۲۰۰۰ لیتر در بازار عرضه می شوند. عوامل مختلفی برای انتخاب ظرفیت مناسب برای خرید این مخازن وجود دارد. مانند: نوع کاربری ساختمان (مسکونی و یا تجاری)، ضریب تقاضا، متراژ واحد ها و…. به طور کلی برای هر واحد مسکونی که متراژی بین ۸۰ الی ۱۰۰ متر دارد ،باید ظرفیتی بین ۱۰۰ الی ۲۰۰ لیتر در نظر بگیریم.

این مخازن بیشتر به صورت خوابیده یا افقی تولید می شوند. با استفاده از این مخازن می توانید در مدت زمان کوتاهی، مقدار زیادی آب را گرم نمایید. در ضمن برای گرم کردن این مقدار آب، به هیچ عنوان نیازی به پمپ سیرکولاتور ندارید.

ضخامت لایه های منبع دو جداره گالوانیزه

اکثر مخزن ها از ناحیه عدسی ها دچار آسیب می شوند و از آن جایی که تعمیر این بخش بسیار دشوار و هزینه بر است، توصیه ی ما به شما این است که به دنبال مخازنی باشید که از ضخامتی بالا و استاندارد برخوردار باشند. بهترین نوع این مخزن ها با ضخامت ۳×۵ و ۳×۶ می باشند. شاید در ابتدا هزینه ای بیشتر پرداخت نمایید، اما در نهایت هزینه های چند برابری که صرف تعمیر آن خواهید کرد را ندارید.

 

در هنگام خرید این محصول به نکات زیر توجه نمایید:

  • مخزن هایی را انتخاب کنید که دارای عدسی های با ضخامت بالا ساخته شده باشند.

  • حتما به ابعاد و اندازه مخزن دو جداره گالوانیزه و هم چنین ظرفیت آن توجه نمایید تا همه واحد های مجتمع را به خوبی پوشش دهد.

  • مخزن مورد نظر باید ارتفاعی به اندازه حداقل 30 سانتی متر با سقف فاصله داشته باشد.

  • شرکت گارانتی دهنده دارای اعتبار و ضمانت کیفیت باشد.

  • ضخامت ورق ها را بررسی نمایید.

  • همه منابع تولید و تامین آب گرم، باید دارای شیر یک طرفه باشند تا از پس زدن آب گرم به داخل لوله های حاوی آب گرم جلوگیری نماید.

  • یکی دیگر از مواردی که مخزن های دو جداره گالوانیزه باید داشته باشند، شیر اطمینان می باشد. این شیر زمانی که حرارت آب گرم از یک حدی فراتر می رود و بیش از حد مجاز می شود، به طور خودکار و اتوماتیک باز می شود. در نتیجه تخلیه صورت می پذیرد. این شیرها در قسمت فوقانی منبع نصب می شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد