نحوه عملکرد مخزن دو جداره به چه صورت است؟

نحوه عملکرد مخزن دو جداره به چه صورت است؟

نحوه عملکرد مخزن دو جداره به چه صورت است؟

مخازن دو جداره همان طور از نامشان مشخص است، از دو جدار تشکیل شده اند. به بیان بهتر، مخزن های دو جداره از دو استوانه با ابعاد مختلف تشکیل شده اند. یکی از استوانه ها بزرگتر از دیگری است به طوری که استوانه کوچک را درون خود جای می دهد. عمدتا این مخازن را با ورق های فولادی با روکش آهن گالوانیزه تولید می کنند. دلیل استفاده از این متریال، این است که ورق های گالوانیزه در برابر رطوبت و دیگر عوامل این چنینی که موجب زنگ زدگی و پوسیدگی ورق های آهن می شوند، مقاومت بسیار زیادی دارند. در نتیجه آب گرم بهداشتی به دست شما می رسد. مخزن های دو جداره به نسبت ابعاد و مساحت موتورخانه، به دو شکل افقی و عمودی عرضه می گردد. در ادامه نحوه عملکرد مخزن دو جداره را بررسی می کنیم.

از مخزن های دو جداره در موتورخانه، شوفاژخانه و هم چنین مکان هایی  که به سیستم های حرارت مرکزی نیاز دارند، استفاده می شود. یکی از نکات حائز اهمیت این است که این عملکرد موجب افزایش فشار و دمای دیگ بخار می شود. تا یک حدی این افزایش دما و فشار طبیعی است ولی اگر از حد استاندارد و مجاز فراتر رود، خطر آفرین است.

ویژگی های مخزن های دو جداره

  • ظرفیت این مخازن بر اساس میزان مصرف آب گرم در یک ساختمان به تناسب واحد ها طراحی و محاسبه می گردد.
  • آب گرم مصرفی به روش غیر مستقیم تولید می شود. یعنی آب شهری بدون قرار گیری مستقیم با شعله، افزایش دما می دهد.
  • در ضخامت های مختلف تولید و عرضه می شود.
  • نحوه عملکرد مخزن های دو جداره به این صورت است که به دلیل افت فشار بسیار کم، نیازی به پمپ سیرکولاتور ندارند.
  • امکان نگهداری آب گرم مصرفی در مخزن وجود دارد.

 

نحوه ی عملکرد مخزن دو جداره

آب گرم دیگ بخار از طریق لوله وارد استوانه خارجی می شود. هم چنین آب سرد نیز به همین طریق وارد استوانه داخلی می شود. نکته ی جالب توجه این است که این دو استوانه دو مجرای مجزا از هم دارند و هم چنین محتویات موجود در آن ها با یکدیگر برخورد نمی کند. اختلاف دمای این دو سیال، باعث افزایش دمای آب جدار داخلی شده و آب گرم جدار خارجی ، مقداری از گرمای خود را از دست می دهد.  برای ادامه چرخه گرم کردن آب، به دیگ برمی گردد و مجدد این روند را تکرار می کند. آب استوانه ی داخلی از طریق شیر مخصوصی وارد سیستم لوله کشی آب ساختمان می شود.

مخازن دو جداره

مخازن دو جداره

نکات مهم در مورد نحوه عملکرد مخزن دو جداره

  • به منظور عملکرد صحیح مخزن و جلوگیری از بروز خطرات، وجود شیر اطمینان برای مخازن دو جداره الزامی می باشد.

 

  • درموتورخانه های بزرگ و سیستم های گرمایشی طویل، از دو یا چند مخزن استفاده نمایید تا در صورت اختلال و یا خرابی یکی از مخازن، کل سیستم تولید آب گرم ساختمان، مختل نشود.

 

  • شیر آبی که مربوط به لوله کشی آب شهری است، باید از نوع یک طرفه باشد.
  • یکی از نکات مهم در مورد نحوه عملکرد بهتر مخزن های دو جداره باید بدانید این است که در هنگام نصب این مخزن، آن را در محلی بالاتر از بویلر قرار دهید. با این کار علاوه بر اینکه فضای کمتری از موتورخانه را اشغال می کنید، در فصول گرم سال مانند تابستان، در صورت عدم استفاده از پمپ نیز، آب گرم به صورت طبیعی در استوانه خارجی مخزن به گردش در می آید و آب گرم مورد نیاز شما را تولید می کند.

 

مراحل عایق سازی مخزن دو جداره

یکی از معایب مخزن های دو جداره این است که در صورت عدم عایق کاری صحیح، به شدت دچار افت حرارت شده و در گرم کردن آب شهری دچار مشکل و چالش می شود. در ادامه مراحل عایق سازی را مورد بررسی قرار می دهیم.

  1. بعد از قرارگیری مخزن در موتور خانه، نیاز است که ابعاد آن را به دقت اندازه گیری کنید.

  2. بعد از محاسبه ابعاد مخزن، به میزان مورد نیاز، پشم شیشه را برش دهید.

  3. پشم شیشه ای که بریده اید را بر روی مخزن قرار دهید. لبه های آن را به وسیله چسب نواری محکم کنید. سپس پارچه ای را به اندازه عرض مخزن برش دهید. سپس آن را بر روی پشم شیشه ای که بر روی منبع می باشد، قرار دهید. سپس برای محکم کاری، از پارچه ی متقالی با عرض 5 تا 10 سانتی متر استفاده کنید.

  4. با پارچه متقالی ای که برش داده اید، پارچه مربوط به قسمت عدسی ها را نیز، در جای خود ثابت کنید. پارچه ای که بر روی پشم شیشه قرار دادید را به خوبی از همه طرف بکشید تا به حالت صاف در بیاید.

  5. به وسیله آب، سریش، مل و هم چنین چسب، خمیر پوشش را تهیه کنید. روش تهیه ی خمیر پوشش: در مقداری آب، مل را حل کنید. به اندازه ی یک دهم وزن مل موجود در آب، پودر سریش و چسب چوب اضافه کنید. به دقت هم بزنید تا حالت خمیری به خود بگیرد.

  6. خمیری که ساخته اید را بر روی پارچه بمالید. ضخامت خمیر باید 1 تا 2 میلی متر باشد.

  7. به منظور ایجاد سطح صاف و عایق صد در صدی، بر روی خمیر پوشش، لایه ای دیگر از پارچه متقال بر روی آن قرار دهید.

  8. پس از خشک شدن خمیر پوشش، لایه خارجی عایق را رنگ کنید.

نحوه کارکرد منبع دو جداره

نحوه کارکرد منبع دو جداره

چه عواملی سبب سوراخ شدن مخزن دو جداره می شود؟

  • خم کاری و هم چنین جوش کاری از عوامل ایجاد سورخ در مخزن هستند. در هنگام فرآیند خم کاری به دلیل فشاری که جک های هیدرولیکی، ضخامت ورق را کاهش می دهد. هم چنین جوشکاری که در این محل صورت می گیرد، باعث نازک تر شدن آن قسمت می شود.
  • یکی دیگر از عوامل سوراخ شدگی مخازن دو جداره، فشار زیاد و بیش از حد معمول آب می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد