معرفی اجزای تشکیل دهنده مخزن دوجداره

معرفی اجزای تشکیل دهنده مخزن دوجداره

معرفی اجزای تشکیل دهنده مخزن دوجداره

برای تولید آب گرم مصرفی ساختمان های مسکونی و یا تجاری، راه های مختلفی وجود دارد. یکی از این راه ها استفاده از مخازن دو جداره می باشد. این نوع مخازن در ساختمان هایی که جمعیت نسبتا کم و محدود دارند به شدت کمک کننده است و سیستم گرمایشی آن بسیار ساده و فاقد پیچیدگی است. در بسیاری از موتورخانه ها و شوفاژخانه ها، این محصول مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه با اجزای تشکیل دهنده مخزن های دوجداره و کاربرد هر یک از این اجزا آشنا می شویم.

استوانه ی داخلی و خارجی

مهم ترین بخش مخزن های دوجداره، استوانه داخلی و خارجی می باشد. استوانه داخلی محل ذخیره آّب سرد شهری است و استوانه خارجی نیز محل ذخیره آب گرم دیگ (بویلر) بخار می باشد. اندازه و ابعاد این دو استوانه متناسب با ظرفیت مخزن متفاوت می باشد. مخزن داخلی از مخزن خارجی کوچک تر است و داخل آن قرار دارد. در هنگام خرید جنس بدنه مخزن را به درستی بررسی کنید. چون طول عمر منبع شما به کیفیت آن وابسته است. به منظور جلوگیری از پوسیدگی و فرسایش و هم چنین عدم سوراخ یا ترکیدگی، از ورق های گالوانیزه برای تولید بدنه استفاده می کنند.

فشار آب در استوانه داخلی بیش تر از استوانه خارجی است در نتیجه ضخامت جدار داخلی از جدار خارجی بیشتر است. عموما قطر استوانه داخلی 4 الی 6 میلی متر و استوانه خارجی نیز 3 الی 5 میلی متر است.

شیر اطمینان

شیر اطمینان یا شیر ایمنی یکی از ملزومات و اجزای تشکیل دهنده هر مخزن دوجداره می باشد. این قطعه توسط یک فنر بسته شده است. زمانی که فشار و حرارت درون مخزن بیشتر از حالت نرمال، افزایش می یابد، به این فنر فشار وارد می شود و شیر به سرعت باز می شود و عمل تخلیه صورت می گیرد. هدف از قرار گیری این شیر، جلوگیری از وقوع انفجار و خطرات جانی و مالی است. شیر اطمینان یک شیر برای تنظیم فشار نیست و نباید به این منظور از آن استفاده نمود.

 

دلایل افزایش فشار بیش از حد مخزن دوجداره

  • افزایش حجم حرارت یا انبساط حرارتی

  • واکنش های شیمیایی

  • اختلال در سیستم حرارتی

  • استفاده از آتش یا حرارت غیرعادی برای تولید آب گرم

شیر هواگیری

برای مخازن و لوله هایی که به منظور انتقال آب استفاده می شوند، امکان ورود گاز یا هوا به داخل آن وجود دارد. ورود هوا در لوله باعث ایجاد سر و صداهای زیاد، پوسیدگی و فرسایش لوله ها، اتصالات و سایر قطعات مرتبط با آن می شود و آسیب های فراوانی به قطعات موجود در سیستم انتقال آب می شود. به منظور جلوگیری از این اتفاقات و خسارات ناشی از آن، از شیر های هواگیری استفاده می کنند. دلایل مختلفی برای بروز این اتفاق وجود دارد که از مهم ترین آن می توانیم به بخارات ایجاد شده توسط دیگ بخار، اشاره کنیم.

 

محل قرارگیری شیر هواگیری کجاست؟

به دلیل چگالی پایین گازها، شیر هواگیری را در قسمت های بالایی و در نزدیک ترین نقطه تجمع گاز ها در مخزن قرار می گیرد.

 

مجرای رفت آب گرم مصرفی

این مجرا در قسمت بالایی مخزن دوجداره قرار دارد. وظیفه ی این بخش این است آب استوانه ی داخلی را از طریق لوله کشی های مرتبط با آب گرم ساختمان، به طبقات و واحدها برساند. این آب گرم از طریق تبادلات دمایی و حرارتی بین دو سیال موجود در استوانه داخلی و خارجی تولید می شود.

مجرای رفت آب گرم

این مجرا مربوط به آب گرم تولیدی توسط دیگ بخار می باشد. از آن جایی که طبق اصول مهندسی، مخازن دوجداره باید بالاتر از دیگ بخار قرار بگیرند، این مجرا در قسمت زیرین مخزن است. آب گرم از این طریق وارد استوانه خارجی می شود تا برای انجام فرایند گرم کردن آب استوانه داخلی استفاده شود.

 

مجرای برگشت آب گرم

مجرای برگشت آب گرم نیز مربوط به آب موجود در استوانه خارجی است. البته با این تفاوت که پس از انجام تبادلات، دما و حرارت آن کاهش یافته است. از طریق مجرایی که در قسمت بالای مخزن قرار دارد به دیگ بخار بر می گردد. سپس با افزایش دمای سیال، از طریق مجرای ورود، به داخل استوانه خارجی بر می گردد.

منبع دو جداره

شیر یک طرفه

یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده مخزن های دوجداره که وجود آن از الزامات کار با این مخازن می باشد، شیر یک طرفه است. شیر یک طرفه برای عبور سیالات (مایعات، گاز) مورد استفاده است و همان طور که از نام آن پیداست، به منظور حرکت در یک سمت (طرف) مورد استفاده است و اجازه حرکت سیالات در خلاف جهت تعیین شده را نمی دهد.

ساده ترین نوع شیر های یک طرفه از بدنه، پوشش، دیسک و لولا تشکیل شده است. اما بعضی از این نوع شیرها، دارای امکانات بیشتری نظیر بازویی دیسک، بلبرینگ، توپی و… می باشند. نکته حائز اهمیت در مورد شیر یک طرفه این است که عملکرد آن به صورت خودکار می باشد و بدون نیاز به پیچاندن دسته یا هرگونه اقدامات دستی، کار می کند.

شیر فلکه

شیر فلکه یکی از آن دست وسایلی است که در صنعت کاربرد های فراوانی دارد. هم چنین یکی از اجزای تشکیل دهنده مخزن های دوجداره نیز می باشد. هدف و وظیفه اصلی این قطعه، قطع یا وصل جریان سیالات در لوله ها است. یک شیر فلکه عالی و ایده آل، شیر فلکه ای است که با کمترین مقاومت و هم چنین ایجاد کمترین افت فشار، ماده درون لوله را از خود عبور دهد و علاوه بر آن، در زمان لازم نیز جلوی عبور سیال جاری در لوله را بگیرد.

وظایف شیر فلکه:

  • قطع و یا وصل جریان

  • یک طرفه کردن مسیر لوله (جلوگیری از بازگشت سیال)

  • تنظیم مقدار سیال برای عبور از لوله

  • کنترل فشار سیال

  • شیر فلکه ها در تجهیزاتی استفاده می شوند که برای ایجاد جریان، از اختلاف فشار دو ماده ایجاد می شوند.

 

مجرای تخلیه

به منظور رسوب زدایی مخزن، از طریق این مجرا که در قسمت زیرین مخزن دو جداره قرار دارد، می توانید اقدام کنید. بعضی افراد از اسیدهای رقیق برای رسوب زدایی استفاده می کنند. در حالت کلی هنگام استفاده از اسیدها، این موضوع را در نظر بگیرید که با گذشت زمان و اثر اسید بر روی آن ها، جدار منبع سوراخ می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد